Wat is communicatie?
Na lang wikken en wegen weet je wat je wil gaan studeren: communicatie. Maar wat is dat nu eigenlijk, communicatie? Deze sociale wetenschap kent veel omschrijvingen. Een veelgebruikte omschrijving is de volgende: het proces van het overdragen van informatie.
Jij, toekomstig communicatieprofessional, maakt hierbij werk van hoe organisaties communiceren en waar en wanneer zij dit doen.
Is het nog onduidelijk wat communicatie inhoudt? Het ZMBO-model helpt jou nog beter om het begrip communicatie te begrijpen:
- Zender.
- Boodschap.
- Medium.
- Ontvanger.
De zender brengt een boodschap met behulp van een medium over op een ontvanger, bijvoorbeeld: Joost (zender) laat met een whatsappje (medium) aan Tom (ontvanger) weten dat hij vandaag wat later op school is (boodschap).
Door het versturen van boodschappen beïnvloeden communicatieprofessionals iedere dag een aantal factoren:
- Kennis.
- Houding.
- Gedrag.
Met een simpel voorbeeld zul je direct snappen waar we het over hebben en waarom deze factoren belangrijk zijn. Denk aan de lancering van een nieuwe soort shampoo. Mensen moeten eerst van het bestaan van deze shampoo afweten, oftewel kennis krijgen. Vervolgens moet de houding van deze mensen veranderen. Zij moeten de nieuwe shampoo liever willen hebben dan hun gebruikelijke shampoo. De laatste stap is het gedrag van deze mensen beïnvloeden. Dit zodat zij daadwerkelijk de nieuwe shampoo gaan kopen.
Door het beïnvloeden van kennis, houding en gedrag bij mensen zorgen communicatieprofessionals dus voor het bereiken van de doelen van een organisatie waarvoor zij werken.