Waarom communicatie?
Dat communicatie belangrijk is voor organisaties zul jij waarschijnlijk wel snappen. Maar waarom is dit nu eigenlijk belangrijk? Aan goede communicatie werken organisaties om kennis, houding en gedrag te beïnvloeden, zoals op de pagina wat is communicatie is uitgelegd. Organisaties hebben hierbij vier doelen voor ogen waarmee zij werken aan een goede communicatie met medewerkers, consumenten en burgers.
Het eerste doel is het laten ontstaan van legitimiteit, ook wel steun genoemd. Het is belangrijk dat een organisatie geaccepteerd is door de samenleving. Zonder deze acceptatie zullen mensen geen aandacht besteden aan je organisatie. Dit zal natuurlijk niet helpen om de doelen te bereiken die je als organisatie voor ogen hebt!
Een goede reputatie krijgen en behouden is een tweede doel van communicatie. Het hebben van een goede reputatie betekent dat je populair bent. Hoe hoger je reputatie is, des te populairder ben je. Als organisatie wil je natuurlijk populair zijn. Vaak zal dit betekenen dat je meer aandacht van medewerkers, consumenten en burgers krijgt. Meer aandacht kan uiteindelijk leiden tot waar jij als bedrijf naar op zoek bent, namelijk succes. Met successen bereiken organisaties haar doelen.
Goede communicatie kan daarnaast zorgen voor alignment. Dit betekent dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Wanneer jij het als organisatie samen met je partners eens bent over bepaalde zaken is dit goed voor de samenwerking. Ook betere samenwerking helpt vanzelfsprekend bij het bereiken van de doelen van een organisatie.
Het laatste doel van communicatie is het laten ontstaan van betrokkenheid. Door het gesprek aan te gaan met medewerkers, consumenten en burgers betrek je ze bij je organisatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een supermarkt die ingaat op de reacties die zijn geplaatst op de laatste post op Facebook. Medewerkers, consumenten en burgers zullen zich meer aangetrokken voelen wanneer een organisatie het gesprek met ze aangaat. Hierdoor neemt het vertrouwen dat mensen in de organisatie hebben toe. Dit zal een organisatie helpen succesvol te zijn waardoor het bereiken van de doelen makkelijker is.